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    ICAO Callsign   :  Clipper

    IATA Prefix       :  PA

    Started OPS     :  1927
 
 
   
     Welcome on board
your Pan American clipper

  
 


       









 

 












Früher weltweit grösste Internationale Fluggesellschaft mit einem Welt
umspannenden Streckennetz inkl. ein innerdeutsches (IGS) Flugnetz von und 
nach Berlin.  Pan Am war BEA´s (British European Airways) Konkurrent
im innerdeutschen Verkehr. Einige IGS Piloten (PanAm & BEA) waren ein wenig
exzentrisch und es wurden viele Geschichten über deren Eskapaden erzählt.

Ab 1954 begann PAA in Berlin Verkehr die DC-4 durch 76 sitzige DC-6B
(mit Druckkabine) abzulösen

PanAm Clipper Flughafen Hamburg















  Ich erinnere mich an eine 727 Besatzung,
  die die Anflugkontrolle bat "mit dem
  Leichtflugzeug unter mir sprechen zu
  dürfen".
Das "Leichtflugzeug" war eine
  4-motorige BEA Vickers Viscount.    

  Wenige Monate später stürzte eine
  PanAm 727 Frachter 10 Meilen
  ausserhalb West Berlins im Sowjetischen
  Sperrgebiet ab. Es gab seinerzeit viele
  Gerüchte u.a. über einen Abschuss,
  aber die Ursache blieb ungeklärt.
  Während der Durchquerung der engen
  Flugkorridore zwischen West-Deutschland
  und West-Berlin wurden IGS Maschinen
  häufig durch sowjetische Störmanöver
  belästigt.  



  1927 Pan American Airways

  1950 Pan American World Airways
  
  1972 Pan Am    



Once the worlds largest International Airline with a world wide network
incl. a German Internal Service (IGS), operating out of Berlin.
On IGS routes PanAm was BEA´s (British European Airways) main competitor.
Some IGS Pilots (PanAm & BEA) were somewhat let me say eccentric, and 
numerous stories have been told about IGS Pilot antics. 

Originally the DC-4 was the backbone of the IGS fleet. In 1954 PAA began
re-eqipping the Tempelhof based fleet with 76-seat pressurized DC-6B.

PanAm DC6 (Airline issue Postcard)


















In 1966 PanAm`s IGS DC6Bs were replaced by 727s, and I can recall
one of their 727 pilots in contact with Hamburg Approach "requesting
permission to contact the light
aircraft below him" 
The "light aircraft" was a four-engined BEA Vickers Viscount.

Pan Am 727 (Airline issue Postcard)

     















  Clipper Muenchen
  A few months later a PanAm 727
  freighter (PA708) Clipper Muenchen 
 
crashed just 10 miles sw of Tegel
  airport West Berlin in a restricted
  soviet area. There were lots of
  rumors at the time but the cause
  was finally undetermined.  

   The Soviets frequently harrased IGS aircraft 
   in the three air corridors from West Germany
   through the iron curtain to West Berlin.  

 


   MIG 17 Fotos taken from Clipper Cockpit
   Courtesy of H.Matten Asst. to Chief Pilot

  

   Berlin air corridors

   My old Jepco chart from 1972 - Reproduced
   with permission of Jeppesen Sanderson Inc.
  
NOT FOR NAVIGATIONAL USE
   © Jeppesen Sanderson, Inc. 2013























During a visit to West Berlin in 1969 Bob Hope commented on his trip through the air corridor to Tempelhof. It`s the only Airport in the world where you fly through downtown. The approach was clearly marked, by tracer bullets. The Pilot did a good job, landing in someones back yard, I think it´s called Templehof. The narrow strip (air corridor) policed by Russian MIGs, hard to tell how many, from under his seat.


Bis in die 1970er Jahre gab es sowjetische Störmanöver gegen IGS Maschinen in den drei Luftkorridoren von West Deutschland nach West Berlin.
Während seines West-Berlin Besuchs 1969 erzählte der grosse US Komiker Bob Hope von seinem Flug durch den Korridor. Der Anflug war gut markiert, durch Leuchtspur geschoße. Die Luftkorridore, kontrolliert durch Russische MIGs, schwer zu sagen wie viel, von unter seinem Sitz. Nach einem flug durch Downtown Berlin machte der der Pilot eine tolle landung, in irgendeinem Hinterhof, ich glaube es heißt Tempelhof.

 
 
  Pan Am Berlin Timetable 1966/67
 

 
  Kaum bekannt
  

  Flugpionier Charles Lindberg war
  im Vorstand der Pan Am.
  Miami´s Internationaler Flughafen ging
  aus den Pan American Field hervor.
  Die Internationale Hotelkette
  InterContinental
war eine Pan Am
  Tochter.
  Die Boeing Aeroplane Company
  wurde von William Boeing der Sohn
  des deutschen Einwanderers
  Wilhelm Böing gegründet.

Pan Am`s Flying Clippers Lockheed L-49 Constellation


















Less known:

-Transatlantic pioneer Charles Lindberg was on the board of directors.
-Pan Ams base Pan American Field became Miami International Airport. 
-The Intercontinental Hotel group was a Pan Am subsidiary.
-The Boeing Aeroplane Co. was founded by William Boeing son of the
  German immigrant Wilhelm Böing.















 1969
 The PanAm building
 taken from upper floor
 of the old Hotel
 Commodore.















Pan Am Trip passes and Ticket covers 1950 - 1980











  
 
























Pan Am MCO















Pan American Boeing 707  


Jets (Düsen-clipper) to Hamburg Düsseldorf and Frankfurt














Pan Am President Special




   First class 
   President special
   boarding card 1969
 
   PA
 79  
   Düsseldorf-Shannon-New York    
  







 












  
 
  President Special Menu
 
 










































Für die Erste-klasse Passagiere gab es eine Lounge im vorderen Teil der Kabine.
"...erste-klasse Sitze in der (PanAm) Boeing 707 waren zu breit für einige Passagiere die sich im komfort von solch breiten Sesseln verloren fühlten". 
(Eigene Übersetzung / Flight International Aug. 1969)

Cuisine an Bord durch Maxims de Paris auf feinsten Porzellan mit Silberbesteck.

  Rainbow Service  

Anfangs gab es in der Economy auf der einen Seite des Gangs nur zwei Sitzplätze
pro Reihe und drei auf der anderen Seite. Fast genauso viel Platz wie in der
späteren Business klasse (Clipper Class). Ab den frühen 1960er standardmässig 
drei Sitze pro Reihe auf jeder Seite, immer noch mit weitaus mehr Sitzabstand
als in der heutigen Holzklasse. Die Handgepäckablagen bzw. overhead bins, damals "Hutablagen" über den Sitzen waren wie bei der Bahn einfache offene Ablagen. 
Die "Hutablagen" waren ausschließlich für Hüte & Mäntel sowie Kissen und Decken.

Die Boeing 707 hatte zwei Piloten, einen Flugingenieur sowie einen Navigator
samt Sextant im Cockpit. Die älteren PanAM 707 flogen noch bis ende der 1970er
mit einem Navigator. Erst Flug von Idlewild NYC nach Le Bourget Paris ende 1958.
Ausserdienststellung der letzen PanAm 707 fast 23 Jahre später in Januar 1981.

PanAm`s Flying Clippers Boeing 707

Foto: PanAm`s Flying clippers
















The Boeing 707 had two pilots, a Flight Engineer and a Navigator with a sextant
on the Flight deck. The older PanAm 707s had a Navigator on board until the end
of the 1970s. Pan American inaugurated the 707 service from Idlewild NYC to Paris
Le Bourget in 1958. PanAms 707 era ended nearly 23 years later in January 1981.

  Rainbow service 

 Originally the PanAm 707 economy class had two by three 
 seating with nearly as
much space as the future Business 
 (clipper class).
In the early 60s three by three seating but
 with much more legroom compared to todays Economy
 class.

As on other Aircraft at that time the overhead bins (hat racks) were just simple open shelves for Hats & coats, pillows and blankets.

Rainbow Service Menu
























 


  There was a small first class Lounge in front of the 
  passenger cabin. "...first-class seats in (PanAm)
  Boeing 707s were to wide for some passengers,
  who felt "lost" in the comfort of a very wide chair." 
  (Flight International Aug. 1969

Cuisine was by Maxims de Paris and served on fine china with silver cutlery.
































































  NYC
  Bird Cage
 
1969





















The Pan American Terminal at JFK Int`l (formally Idlewild Airport) with the
overhanging roof was opened at the beginning of the Airline Jet age (1960).
The idea of an overhanging roof probably coming from Berlin Tempelhofs
Airport canopy type roof. The ajoining complex was built 10 years later when the 747 was introduced and the Pan American Terminal became known as PanAm Worldport.


 Am anfang der Düsenverkehrs
 Ära 1960, wo der JFK Flughafen
 noch Idlewild Airport hieß
 bestand das original
 Pan American Terminal nur
 aus dem Rundbau mit
 überhängenden Dach.

 Vermütlich stammte die idee
 von Berlin Tempelhofs
 auskragende Vorfeld
 überdachung.
 Die Anbauten und der Name
 PanAm Worldport entstanden
 10 jahre später zur
 Einführung der Boeing 747.

Boeing 707 Worldport © Jon Proctor / www.JonProctor.net



















  Pan American Timetable        


























 

  Pan Am Routes Germany & Austria                                                      























PanAm´s Flying Clippers

Foto: Pan Ams Flying clippers


























Pan American Offices Germany & Austria











PanAm`s Flying Clippers Douglas DC7B

Foto: PanAm`s Flying clippers













  Pan Am Interline for BEA Employees
 

 
  Kleine Welt
 
  Die Welt war klein, für Mitarbeiter von
  Luftverkehrsgesellschaften
.
  1968 im Park Hotel Hong Kong (PanAM & LH Crew
  Hotel) beim Frühstück setzt sich eine Lufthansa
  707 Besatzung in Uniform an den Nebentisch.
  Einer grüßte herzlich, die Überraschung war groß,
  es war ein ehemaliger PanAm Kollege aus Hamburg.
  Bei der Ankunft am Jan Smuts Flughafen 
  Johannesburg treffen wir unverhofft zwei PanAm
  Kolleginnen aus Düsseldorf.
 
 






  PanAm and TWA Boeing 707s Kai Tak Airport 1968
  Super 8 screen shot





















  Pan Am ID card 1967


A small world

It was a small world for Airline employees, at breakfast in the Hong Kong Park
Hotel in 1968 (PanAM & LH layover Hotel) a Lufthansa 707 crew in uniform
sat down at the table next to us, and one of the crew members greeted us.
Imagine our surprise it was an ex Pan Am Airport colleague from Hamburg who
had joined Lufthansa as a Steward.  Arriving at Jan Smuts Airport Johannesburg
South Africa, just after customs & immigration, we stumbled over two PanAm
Girls from Düsseldorf Airport. 


 
 

 
  Glamour war einmal

Flugbegleiter bzw. Stewardessen wurden damals Handverlesen!
Die Einstellungsvoraussetzungen waren Abitur (Uni Abschluss war nicht selten),
mehrsprachig, jung, gutaussehend und unverheiratet. Kaum ein Beruf hatte
seinerzeit mehr glamour und prestige. Flugbegleiter waren die Repräsentanten
der Luftverkehrsgesellschaften. Die Stewardessen kümmerten sich während des
gesamten Fluges um die Fluggäste wie eine Gastgeberin und haben sich kaum
zurückgezogen wie es heute üblich ist.

Bis in den frühen 1970er war ein Korsett (kein Witz) Bestandteil der offiziellen
PanAm Stewardessen Uniform.

Ein unterschied wie Himmel & Hölle

Fliegen war natürlich noch exklusiv, damals käme keiner auf den Gedanken in
Jeans oder Jogginghose in ein Flugzeug zu steigen. Das Klientel (und Benehmen)
änderte sich nach Einführung von Grossraum Flugzeugen verbunden mit niedrigen
Flugpreisen
. Eine ehemalige PanAm Flugbegleiterin druckte es so aus
"Ein Unterschied wie Himmel u. Hölle".

Transportbegleiter

1962 begegneten wir in Dakar, West Afrika einer Lufthansa Kabinenbesatzung.
Diese gaben sich spassheitshalber als "Überseetransportbegleiter" aus.
Die Bezeichnung könnte heute nicht treffender sein!


PanAm´s Flying Clippers  Douglas DC8

Foto: Pan Am`s Flying clippers



















  

  
  Bygone glamour

"She`s lovely, she`s a world traveller, she works for the worlds most experienced airline. Not many girls in this world can say the latter".
(excerpt from a 1960s PanAm ad)

Application requirements for Stewardesses in those days: College degree, young
and good looking, multilingual, unmarried and they were handpicked
Hardly any other occupation had more glamour and prestige. 
Stewardesses were then the airline representatives and would take care of their
passengers throughout the whole flight, not disapearing between meal services.
No joke, into the 1970s a girdle was part of the official PanAm stewardesses
uniform. 

A difference between heaven & Hell

Flying then was something special and passengers would Dress accordingly.
Sweat pants or jeans, unthinkable. With the introduction of wide-body aircraft
and cheap fares the standard of (some) passengers and their manners began to deteriorate. "A difference between heaven and hell" as one PanAm Stewardess expressed herself.

   Pan Am`s new
  
Boeing 747
1970 


 
  The first commercial
  Boeing 747 (PanAm)
  flew from New York
  to London in January
  1970. At that time
  the Purser`s title on
  PAN AM 747s was
  "In-flight director".


  Pan Am`s neue 747

  Der erste kommerziele Flug
  einer Boeing 747 (Pan Am)
  von New York nach London
  fand im Januar 1970 statt. 
  Der Chef Steward (Purser)
  auf der 747 hiess damals bei
  PanAm "In-flight director".





Transportmittel für Jedermann


Mit Einführung der Boeing 747, mit damals unfassbaren Dimensionen,
(und zumindest am Anfang, mit anfälligen Triebwerken), und dem steigenden Chartertourismus wurde aus einem exclusiven, langsam ein Transportmittel für Jedermann und die Welt wurde kleiner. Die Flugpreise auf den Atlantik Strecken halbierten sich. Bis Anfang der 1960er Jahre kostete ein Flug über den Atlantik mehr als ein Neuwagen. Bis ende der 60er, kostete ein Economy Flugschein mehr als heute ein Business Class Flug. Damals gab es nur First und Economy bzw. Tourist Class. Der Sitzabstand der Economy war genau so grosszügig wie die der Business class in den 1980-1990er Jahren. Der Charme des Fliegens ging mit Einführung der 747 langsam verloren.
 

Non-exclusive Transport

 
 
With the arrival of the Boeing 747, with unbelievable
  dimensions, (and at the begining, Routine engine
  failures), air travel became affordable for the greater
  public, the world became smaller. Up to the 1960s the
  economy or tourist class fare cost more than todays
  business class fare. At that time airlines only had a
  first and eco/coach class. The legroom in the economy
  in those days was similar to the business class of the
  1980-1990s.

Klaus Lübcke   A brand new Boeing 747
  Düsseldorf 1971


Upstairs Dining

PANAM 747 hatten seinerzeit im Oberdeck (noch mit Wendeltreppe) ein
"Speiseraum mit Tischreservierung" für die Erste-Klasse Passagiere die
unten im F/C Bereich vorne im Hauptdeck saßen.
Dieser Service endete 1980 mit Einführung der Business klasse.  

PANAMs 747s had a dining room (with table reservations) on the upper deck,
"The world`s most exclusive place to dine...", (via the old spiral staircase).
This service was for First class passengers who were seated downstairs in the
forward cabin on the main deck. The dining room service ended in 1980 with
the introduction of the business class.



 
  Mit PanAm hatte ich das vergnügen ab 1961
  in der DC 6B, Boeing 707, 727, 747, ATR 42
  und Lockheed Tristar, sowohl Economy, Business,
  First class und letzlich auch auf dem Jump seat
  Fliegen zu dürfen. 


  I enjoyed flying with PanAm since 1961 with
  the DC6B, the Boeing 707, 727, 747, the ATR42
  and the Lockheed Tristar in the Economy,
  Clipper class, President special
and last not least
  on the jump seat.



 


 
  Pan Am Ticket jackets 1960 - 1980


Coach Economy Ticket Wallets
 




















   PanAm Trip Pass
   (Duty Ticket)



Keine Hektik

Bis ende der 1960er und frühen 70er gab es auf den Internationalen Flughäfen
bei weitem nicht die Hektik die wir heute kennen. Es gab damals nur einen
Bruchteil der Passagiere da sich nur ein kleiner Teil der Bevölkerung eine Flugreise
leisten konnte. Die Fluggesellschaften hatten ausreichend Bodenpersonal und es
gab keine endlos lange schlangen vor den Check-in Schaltern, die Wege waren
viel kürzer und es gab keine Sicherheitskontrollen. Im Flugzeug gab es keine
"Gepäckstopfer" und Kämpfe um überfüllte Gepäckfächer.
Am Zielflughafen angekommen stand der bereitgestellte Mietwagen direkt vor
dem Terminalausgang mit offenem Kofferraum und die Schlüssel steckten. 










Easy going

In the 1960s and early 70s it was easy going at the International Airports,
there were fewer passengers as only a small percentage of the population could
afford to fly. There were no endless queues in front of check-in counters, the
Airlines had ample staff on the ground, and it was only a short walking distance to
the gates without any security checks. On board there was no struggle for
crowded handbaggage bins, and on arrival at your destination your rental car was
parked just outside the terminal with the trunk (booth) open, and the keys in the
lock.

  PanAm
  Inflight Headset 1970s

  Mitte der 1960er wurde das "Inflight
  movie system" in den USA u.a. bei
  Pan Am eingeführt. Einige s/w
  Monitore wurden oben entlang auf den
  offenen Hutablagen installiert.
  Für Coach/Economy Pax wurde eine
  Mietgebühr in Höhe von $2,50 später
  $3,00 (nach heutigem Wert ca.
  $ 18,00) für die Stethoskop ähnlichen
  Leih-Kopfhörer erhoben. Diese frühen
  pneumatischen Kopfhörer waren
  sehr unkomfortable!


Inflight movies

Pan American and other US Airlines introduced Inflight movies in the mid 1960s.
Several b/w monitors were installed in and along the Hat racks.
Coach/Economy passengers had to pay a rental fee of $2,50 - $3,00. (todays
equivilant about $ 18,00) for the Stethoscope like Inflight headset.
These early pneumatic headsets were very uncomfortable!




















 
   Pan Am jet air mail
   New York-Hamburg -first jet air mail-
   only 9 hours flying time compared to
   17 with the Lockheed Constellation




   Erste Jet Luftpost
NYC - HAM.
   NYC-Hamburg nur noch 9 Stunden
   statt bisher 17 mit der Constellation
.

 












  Pan American 707 Hamburg Airport
  (airline postcard)




  Pan Am on line Baggage Transfer Tag

  New York -London - Hamburg




    Pan Am (UM)
     unacompanied minor
badge








Zweimotorig Transatlantik Pioneer

Pan Am flog bereits 1986 die Hamburg - New York Transatlantik Route non-stop
zweimotorig mit Airbus A300/310 (PA93).  Zur Sicherheit mit einem grösseren
nördlichen Bogen. Obwohl die Flugzeugtriebwerke inzwischen wesentlich
zuverlässiger waren hielten andere Fluggesellschaften und Piloten (u.a. Lufthansa)
dies für äußerst bedenklich. Das Gegenteil hat sich bewiesen!

  Twin jet engine
  Atlantic pioneer


 
  Pan Am began flying
  the regular Hamburg 
  NYC route in 1986
  non-stop, with twin
  engined
Airbus A300
  310 (PA93), flying
  the curve further north


...over the atlantic for safety reasons. Jet engines were in the meantime far more
reliable. At that time other Airlines and pilots (like Lufthansa) were very doubtfull
about non-stop twin engine Atlantic crossings.

   Pan Am´s
   Flying Clippers

  1927 - 1968



























  




    So long PAN AM !



















 

1. November 1991

Verabschiedung
der letzten Pan Am Maschine PA093 von Hamburg
nach New York.  Nach dem Start flog Capt. David Edgerly eine Ehrenrunde
im Tiefflug
über den Flughafen mit wippenden Tragflächen zum letzten Abschied.


Departure of Pan Am´s last flight PA093 Hamburg - New York.
After take-off Capt. David Edgerly flew a low lap of honour over the airport
dipping the wings as a last farewell.







 
  Pan AM  Flugbetrieb 1991
leider eingestellt
.

  Pan AM operations sadly ceaced in 1991.